Geplaatst op Geef een reactie

Auto Machinaal Poetsen in 6 Stappen!

Auto Machinaal Poetsen in 6 stappen

Je auto machinaal poetsen, het zal bij iedere autofanaat wel op het wensenlijstje staan. We krijgen veel vragen over het zelf poetsen van de auto. Daarbij is de meest gestelde vraag of je dit zelf ook kunt doen. Zolang je de juiste stappen zet kan dat zeker. Bij deze dus een stappenplan voor het zelf machinaal poetsen van de auto:

Is het machinaal poetsen van je auto moeilijk?

Nee, het machinaal poetsen van je auto is niet moeilijk. Zolang je maar weet hoe je het moet aanpakken. Daar gaan we in dit artikel in 6 stappen dieper op in. Als je deze tips meeneemt in het proces zul je zien dat je een mooi resultaat kunt behalen op je auto door middel van machinaal poetsen. Voor de die hard detailers zal het woord poetsen niet helemaal correct zijn. Het is accurater als je het hebt over het polijsten van de lak. Poetsen is iets toevoegen aan de lak (zoals een wax of poetsmiddel) en polijsten is een minuscuul laagje van de lak afhalen. Als we het in dit artikel over machinaal poetsen hebben, bedoelen we dus eigenlijk polijsten.

Stap 1: Een schone lak is een must!

Het is onmogelijk om een prachtig, krasvrij resultaat te behalen als de lak van de auto niet schoon is. Naast het grondig wassen en drogen van de auto (dit hebben we eerder behandeld in het artikel; Auto Wassen zonder krassen ) is er nog een stap die niet vergeten mag worden. Die stap is namelijk het kleien van de auto. Hiermee haal je namelijk vervuiling in de poriën van de lak die je niet met wassen zult verwijderen. Als deze deeltjes op en in de lak blijven voordat je met de poetsmachine de lak gaat bewerken, zullen deze juist microkrasjes gaan maken. En we willen juist dat de krassen uit de lak gaan met het machinaal poetsen. Neem daarom de tijd voor de voorbereiding. In onderstaande video zie je bijvoorbeeld hoe een juiste poetsbeurt van een auto eruit ziet.

Stap 2: Kies de juiste machine om de auto mee te poetsen

Een poetsmachine vinden is niet moeilijk. Voer het woord in Google in en je ziet honderden varianten. Zelfs bij de Lidl kun je voor € 25,- een poetsmachine kopen. Maar is dit een goede keuze? Dat kan. Deze machines draaien vaak rond op lage toeren en geven weinig wrijving en druk. Hiermee kun je prima machinaal poetsen. Hiermee bedoelen we dan het aanbrengen van een autopoets of wax. Wil je een correctie op de lak geven? Dus krassen verwijderen? Dan heb je een betere polijstmachine nodig. Hierbij heb je twee soorten:

Een roterende machine maakt een ronddraaiende beweging. Een excentrische machine voegt daar een zijwaartse beweging aan toe. Hierdoor spreid je de warmte beter en heb je minder kans op het beschadigen van de lak. Wij raden voor een starter een excentrische machine aan.

Bij de keuze letten we voornamelijk op de kracht en de excentrische uitslag (hoever gaat de kop heen en weer) van de excentrische zoekmachine. Wij hebben machines geselecteerd met een krachtige motor voor een aantrekkelijke prijs. Hiermee hebben we ook een polijstmachine starterspakket samengesteld zodat je snel aan de slag kunt gaan met het machinaal poetsen van de lak. De Liquid Elements polijstmachines zijn erg interessant in dit segment. Eén van de voordelen die wij kunnen waarderen is het waarschuwingslampje dat rood wordt als je teveel druk geeft op de polijstmachine waardoor de werking verminderd. Dat is één van de leuke gadgets van deze poetsmachine.

Stap 3: Polijstmiddelen selecteren om mee te poetsen

Ook hier kun je door de bomen het bos op een gegeven moment niet meer zien bij het auto machinaal poetsen. Maar met deze tips hopen we je het een stukje makkelijker te maken. Een polijstmiddel is maar slechts een deel van alle onderdelen die effect hebben op het resultaat, maar wel een belangrijke. In de maken we vaak onderscheid tussen een polish en een compound.

Een compound wordt ook wel een heavy cut polish genoemd. Maar wat hiermee wordt bedoeld is eigenlijk een polijstmiddel met een hogere slijpgraad. Dus met meer schuurmiddelen erin. Hiermee kun je de lak sneller en beter corrigeren en diepere krassen weghalen. Vaak gaat dit ten koste van de glans. Een fijnere polijstkorrel geeft namelijk een een mooiere afwerking. Dit doe je met een polish. Idealiter zou je een polijststap met een compound altijd afwerken met een polish voor een optimaal resultaat. En er zijn ook nog tussenstappen, zoals een medium polish of medium compound, die het beste van beide werelden combineren.

Steeds vaker zien we zogenaamde all-in-one polijstmiddelen voorbij komen. Dit zijn dan polijstmiddelen met een hoge slijpgraad, maar dan gecombineerd met fijne korrels om een goede glans te geven. Dit kan natuurlijk helpen op gebied van tijdsbesparing. Je hebt immers maar één stap nodig. Voor poetsbedrijven en autogarages kan dit een flinke tijdswinst (en dus kostenbesparing) opleveren bij het machinaal poetsen. Koch Chemie heeft nu zelfs een all-in-one polish met een bescherming erin, waardoor je niet meer hoeft te waxen na het polijsten. Dat zit al in het polijstmiddel. Sneller krijg je het niet!

Stap 4: Hoe weet je welke polijstpads je nodig hebt

De allereerste stap is om te kijken welk formaat pad je nodig hebt bij het machinaal poetsen met jouw gekozen machine. Als je een 130 mm plaat op je polijstmachine hebt, zoals het geval is bij de Liquid Elements, moet je ook een 130 mm pad hebben. Zo heb je verschillende formaten die passen bij de backing plate van jouw machine. Als je dat weet kun je kijken naar het type pad.

De meest gebruikte pads: Foampads

De meest gebruikte pads zijn de foampads. Deze zijn gemaakt van een speciaal schuim en kunnen variëren in hardheid en structuur. Kortweg kun je zeggen: Des te harder de pad, des te grover kan er gepolijst worden. De pad heeft dan een dichtere structuur en dat werkt effectiever tijdens het verwerken van het polijstmiddel. Combineer een zachte polijstpad met een polish en een harde pad met een compound. Onze starterbundels hebben de beste combinaties al voor je samengesteld voor het machinaal poetsen.

Wat extra power: Microvezel pads.

Deze poetsschijven zijn anders qua structuur dan foampads. In plaats van foam zijn deze pads gemaakt van microvezel. Deze pads worden vaak gebruikt om verweerde lakken snel weer wat glans terug te geven in de lak. De structuur van de microvezel pads zorgt ervoor dat er meer wrijving en warmte gegenereerd kan en dus meer correctie. Nadeel is dat ze minder polijstresidu opnemen en je daarom vaker de pads moet reinigen. Voor starters bevelen we altijd foampads aan.

Professionele keuze: Lamswollen polijstschijf

Een wollen polijstpad kun je gebruiken in het begin van het polijstproces om de ergste lakdefecten direct goed aan te pakken. Met een wollen pad kun je extra warmte en wrijving creëren met vrijwel iedere polijstmachine. Na een polijstbeurt met een wollen pad moet je echter altijd afwerken met een foampad. De haren van het wol laten mini krasjes achter. Voor een optimaal resultaat zal je nog moeten finishen met een polish.

Wil je echt niet nadenken over de combinatie van de polijstpads? Dan heeft Koch Chemie het makkelijk gemaakt. De polijstmiddelen en de pads corresponderen qua kleur. De polijstmiddelen met het rode label moet je gebruiken met de rode pad. Geel met geel etc. ect. Makkelijker wordt het machinaal poetsen niet.

Stap 5: Afplakken voorkomt dubbel werk

Je auto machinaal poetsen kan je lak er prachtig uit laten zien, maar kunnen de ongelakte kunststof en rubberen delen van de auto ernstig beschadigen. Wanneer er genoeg toeren en warmte is opgewekt bij het polijsten en je raakt het kunststof kun je het plastic of rubber een beetje laten smelten. En dat blijf je zien.

Ook kunnen de oliën en polijstkorrels voor een witte veeg zorgen op het kunststof die verrekte moeilijk is om weg te krijgen. Je bespaart jezelf veel werk door het dus even af te plakken.

Stap 6: Wat is de juiste techniek om machinaal te poetsen

Ja. Dat is de hamvraag natuurlijk. Begin met het aanbrengen van een paar dotjes polijstmiddel op de pad ter grootte van een euromunt. Verdeel dit polijstmiddel op een stuk lak van ongeveer 60×60 cm. Hierdoor kun je je focussen op dit vlak. Verspreid het polijstmiddel op de laagste stand tot een filmlaag op dit oppervlak. Voer nu de snelheid op. Bij het polijsten met een compound ga je iets hoger in de toeren om warmte te creëren die je nodig hebt voor correctie. Bij het finishen werk je op standje 2 of 3 af.

Werk in een zogenaamd dambordpatroon. Ga eerst over het hele oppervlak van links naar rechts en daarna van boven naar beneden. Herhaal dit 3 x. Dus 3x het oppervlak bewerken van links naar rechts en 3x van boven naar beneden. Zorg dat de machine altijd in beweging blijft en zorg dat je niet teveel druk geeft. Op de Liquid Elements machines wordt dat met een rood lampje aangegeven. Als je klaar bent kun je het residu afnemen met een schone microvezeldoek. En hopelijk ben je tevreden.

Om te testen welke combinatie van polijstmiddelen je nodig hebt kun je een testspot maken voordat je begint. Pak een onopvallend deel van de auto en begin daar met de lichtste combinatie te polijsten. Nog niet tevreden met het resultaat? Pak dan een grovere combinatie. Soms kun je beter een extra keer over het zelfde stuk gaan dan direct op te schalen. Zo hou je meer controle. Neem sowieso hier de tijd voor.

Je auto machinaal poetsen zorgt niet voor een bescherming (Behalve bij de Koch Chemie Micro cut & Finish en de One cut & finish). Maar over het algemeen moet je de lak nog beschermen met een wax, sealant of coating. Hierover hebben we een specifiek blogartikel geschreven over LSP.

Wij wensen je veel plezier met je polijstavontuur!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *