Geplaatst op Geef een reactie

LSP: Sealant, Wax of Coating?

De term LSP is eigenlijk een vakterm voor ‘Last Step Product’ of ‘Last Step Protection’. We bedoelen daarmee het afwerken en beschermen van de lak. Een essentiële stap om de lak in goede conditie te houden en je harde poets- of polijstwerk te beschermen. Bescherming is nodig om de effecten van weersinvloeden, vervuiling of zelfs lichte krassen tegen te gaan. Hierdoor is het makkelijker om de auto mooi en schoon te houden.

Nu hebben wij een voorkeur voor autowaxen. Dit was jarenlang hét product om je auto te beschermen en te voorzien van een extra wow-factor. Maar tegenwoordig zijn er meer alternatieven. Naast een wax kun je ook kiezen voor een paint sealant of een (ceramische) coating. Dit artikel heeft als doel om je te helpen met het maken van een keuze.

 

1. Wax als LSP

Een wax zorgt voor een dunne beschermlaag. Dit zorgt ervoor dat alles wat op de lak komt, er ook zo snel mogelijk weer af gaat. In de volksmond wordt een wax ook wel eens was genoemd. Maar die benaming is onjuist. Was is namelijk slechts één van de ingrediënten van een wax. En een was is ook nog eens een verzamelnaam. Er zijn namelijk vele soorten zoals: carnaubawas, bijenwas, montaanwas, candelilawas, cuticula, kokoswas en petroleumwas. Andere ingrediënten in een wax zijn oliën en andere toevoegingen in. Zaken als de samenstelling en ingrediëntenkeuze maken de verschillende waxen uniek. En daarom ook zo leuk. Er is voor ieder persoon, ieder budget, iedere lak en kleur is wel en wax die erbij past.

Ceara Dark wax aanbrengen

 

Ceara Dark wax aanbrengen

Soorten waxen. Vast, vloeibaar of spray on

Het soort wax wat je kiest is eigenlijk gebaseerd op voorkeur en smaak. Voor wat betreft een harde /vaste wax of zachte wax, zit er weinig verschil in de eigenschappen. De applicatie maakt het verschil. Een harde wax vergt vaak iets meer finesse om aan te brengen. Je kunt een harde wax bijvoorbeeld aanbrengen met een pad of met je handen. Het grote voordeel is dat dit erg zuinig is in het aanbrengen.

Een vloeibare wax zit in een fles. Dit maakt het eenvoudig om te doseren en aan te brengen met een pad. Het nadeel kan zijn dat je snel te veel pakt en je dus verspilling hebt. Beide soorten waxen zullen vaak maandenlange bescherming kunnen realiseren.

Een spraywax is iets anders. Heb je geen zin of tijd om uitgebreid te waxen? Of wil je een bestaande waxlaag onderhouden? Dan is een spraywax ideaal. Het werkt makkelijk en snel, namelijk even opspuiten en afnemen. Echter is de standtijd, ofwel de tijd van bescherming, een stuk korter. Je moet een spraywax eigenlijk zien als een verdunde variant van een gewone wax.

AutoGlanz Smooth Velvet

 

AutoGlanz Smooth Velvet quick detailer spray wax

Waar moet ik op letten bij de applicatie van een wax?

Punt 1 is dat je een wax heel dun aan moet brengen. Sommige mensen zie je een dikke witte laag wax aanbrengen. Maar dat is een verspilling van je wax, want je veegt het overtollige er weer af. Vaak moet je ook hard poetsen om de laag er weer af te halen. Dat scheelt je weer een middagje sportschool, maar het is verstandiger om een dunne laag aan te brengen. Laat deze drogen, neem hem af en en breng daarna eventueel nog een laag aan. Dan weet je zeker dat je geen stukken hebt gemist.

We adviseren ook om een wax niet in de volle zon aan te brengen. Wist je dat een lak dan tot hele hoge temperaturen kan oplopen? Hierdoor zal de wax niet mooi egaal opdrogen. Zonde van het werk.

Laat een wax wel altijd een tijdje ‘drogen’. Dit noemen we in vaktermen ‘curen’. Sommige waxen moeten wel een uur drogen. Bekijk hiervoor de gebruiksaanwijzing. Er is echter ook een makkelijke manier om te kijken of de wax klaar is om af te nemen. Maak een korte veeg over de lak met een schone vinger en kijk of je een schoon resultaat achterlaat. Zo ja, dan is hij klaar. Blijft er een vettige laag achter? Dan moet je nog een bakje koffie pakken en wachten. Dit noemen we de swipe test.

2. Sealant als lakbescherming

Qua applicatie kun je een sealant vergelijken met een vloeibare wax. Echter is de standtijd vaak langer dan een natuurlijke wax. Sommige sealants beschermen wel tot 10 maanden. Een sealant is een synthetisch product, in plaats van een natuurlijk product zoals een wax. In de sealant zitten polymeren en silliconen die zorgen voor een beschermlaag met meer slijtvastheid dan een wax. Echter zijn de natuurlijke toevoegingen in de wax nou juist datgene dat zorgt voor een mooie diepe showglans.

Waarom dan wel een sealant?

Een sealant kies je voornamelijk voor de duurzame besherming en makkelijke applicatie. De verwerking is makkelijk en snel en kan op meerdere ondergronden uit de voeten. Ze laten over het algemeen geen witte waas achter op kunststof.

AutoGlanz SynthSeal

 

AutoGlanz SynthSeal is zowel een sealant als een wax. Tot wel 12 maanden standtijd, met de glans van een kwalitatieve wax | Elite CarCare

3. Een Coating. Ultieme lakbescherming?

Wil je de ultieme bescherming van je lak? Ga dan voor een coating. Deze biedt over het algemeen een keiharde beschermlaag (die zelfs lichte krasvorming tegen gaat) met een lange standtijd. Een coating is een synthetisch product, net als een sealant. Maar de beschermingsfactor is nog hoger dan een sealant.

Een coating is ook lastiger aan te brengen. Een goede voorbereiding is hierbij ook echt essentieel . Wij adviseren om voorafgaand aan het aanbrengen van een coating te kleien en polijsten. Hierdoor kun je een standtijd van ruim 12 maanden bereiken.

Waarom een coating?

Een coating zorgt voor bescherming tegen chemicaliën, vervuiling en zelfs swirls. De coating heeft weinig onderhoud nodig en zorgt voor een scherpe, harde reflectie. De zogenaamde glas-look. Dit kan erg mooi zijn op bepaalde kleuren.

Daarnaast kan een goed aangebrachte coating zorgen voor een bescherming van de lak die jaren aanwezig blijft.

Het aanbrengen van een coating

Het aanbrengen van een coating is niet voor iedereen weggelegd. Het oppervlak moet strak gepolijst zijn, vetvrij en helemaal schoon voordat de coating goed zijn werk kan doen. Daarnaast zal een coating 24 uur moeten drogen in een afgesloten plek. Het liefst ondersteund door warmtelampen om het uitdampen te bevorderen.

Mocht dit allemaal geen probleem zijn, dan is het een kwestie van de coating aanbrengen op een applicator doekje en stukjes van 60×60 cm tegelijk aanbrengen. Na het aanbrengen kan het overschot direct afgenomen worden met een schone MF doek. Per auto zul je soms wel zo’n 10 – 20 doeken gebruiken.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *