Wat is een lak sealant voor je auto?
Een lak sealant is een synthetische vorm van lakbescherming, die geen natuurlijke wassen bevatten. Sealants staan bekend om het creëren van een koude, harde glans en blijven meestal 3-12 maanden op de lak zitten. Sealants vertegenwoordigen de volgende generatie lakbescherming en zijn eigenlijk de opvolger van de traditionele auto wax. Ze zijn een modernere oplossing en bieden doorgaans een betere duurzaamheid, gladheid en algehele bescherming.
Sealants zijn gemakkelijk aan te brengen, maar hebben een goed voorbereid oppervlak nodig om de duurzaamheid te maximaliseren. Dit komt omdat ze, in tegenstelling tot waxen, idealiter moeten worden aangebracht op kale lak die vrij is van andere wassen en coatings.
Welke soorten sealants zijn er?
Net als een wax komt een sealant in verschillende soorten en vormen. In grote lijnen kun je de verschillende soorten sealants voor je auto indelen in de volgende categorieën:
- Vaste sealants: sommige sealants kunnen in vaste vorm in een kuipje of blik worden geleverd. Deze worden soms wel “synthetische waxen” genoemd, omdat het de look en feel van een traditionele vaste wax heeft.
- Vloeibare sealants: Het grootste deel van de sealants zitten in een flesje en worden met een schuim- of microvezelapplicator op de auto aangebracht. Het gemak van het aanbrengen en de productievoordelen zorgen ervoor dat je dit soort sealants steeds vaker ziet.
- Spray Sealants: Tegenwoordig wil iedereen een snelle, maar goede bescherming beiden aan de lak. Spray sealants worden direct op de auto gespoten, of een applicator en over het oppervlak verspreid. Sneller en makkelijker gaat het niet worden. Je vind deze sealants ook in onze categorie spray waxen.
- Spray & rinse Sealants: Dit soort sealants heft verschillende benamingen gekregen. Zo wordt het ook steeds vaker een wetcoat genoemd. Deze worden aangebracht op een natte auto en onmiddellijk afgespoeld om zo snel mogelijk een beschermingslaag achter te laten. Ook helpen ze bij het eenvoudig en streeploos drogen van de auto. Daarom wordt het ook een drying aid genoemd.
Steeds vaker zie je merken met “keramische sealants of ceramic sealants”. Dit zijn in principe gewone sealants met een toevoeging van met siliciumdioxide of SiO2. Dit helpt om de duurzaamheid en waterafstotendheid te verbeteren.
Wat moet ik kiezen? Een wax of een sealant?
Waxen en sealants zijn twee super populaire lakbeschermingsopties voor een auto. Maar wat is het verschil tussen beide producten en wat is voor jou de beste optie?De traditionele autowaxen bevatten natuurlijke componenten zoals carnauba of bijenwas, terwijl sealants synthetische componenten gebruiken. Hier zit het belangrijkste verschil tussen de beide.
Waxen staan bekend om het feit dat ze een warme gloed en wetlook aan de lak geven. Een sealant daarentegen staat bekend om de glazige en hardere afwerking. Wel zie je dat dit steeds meer aan het veranderen is. De nieuwste generatie sealants (o.a. die met Sio2) slagen erin om een steeds diepere wetlook aan de lak te geven. Sealants gaan meestal ongeveer 2-3 keer langer mee dan wax op de lak.
Hoe moet je een sealant op je auto aanbrengen?
Om je auto goed voor te bereiden voordat je een sealant aanbrengt, moet de lak volledig schoon en kaal zijn, zodat de kit goed kan hechten. Begin met het grondig wassen van de auto met een wax/sealant stripping shampoo of met een APC toevoeging aan de shampoo. Reinig de lak indien nodig met ijzerverwijderaar, teerverwijderaar en klei. Vervolgens kun je de keuze maken om de auto te polijsten. Het is belangrijk om daar de lak goed te reinigen en ontvetten. Dit kan met een IPA of ontvetter.
Nu het lakwerk grondig schoongemaakt, ontsmet en gereinigd is kun je de sealant aanbrengen. Het is erg belangrijk om de instructies van de fabrikant te volgen bij het aanbrengen van een sealant, omdat ze allemaal verschillende uithardingstijden hebben. Als je het overtollige te snel wegpoetst, is het niet goed uitgehard en neemt de duurzaamheid drastisch af. En als je te lang wacht met polijsten, dan wordt het een nachtmerrie om te verwijderen.
Hoelang is de standtijd van een sealant?
Sealants gaan doorgaans langer mee dan waxen, maar de exacte hoeveelheid tijd hangt echt af van het merk en product. Gewoonlijk blijven waxen tussen 1-3 maanden en sealants tussen 4-12 maanden. “Hybride” en “keramische” waxen, kunnen tot 6 maanden meegaan.
De duurzaamheid hangt ook af van hoe goed het oppervlak is voorbereid. Waxen zijn minder kieskeurig en gaan over het algemeen even lang mee wanneer ze worden aangebracht op kale lak, of op een sealant of een andere wax of coating. Dit kan een sealant veel minder goed. Sealants gaan minder lang mee als ze op een ander product worden aangebracht. Dus als een kit beweert 12 maanden mee te gaan, bedoelen ze op een goed ontvette en kale laklaag.
Moet je een auto polijsten voordat je een sealant aanbrengt?
Het is niet per sé nodig om een auto te polijsten voordat je een sealant gebruikt, tenzij je de lak wilt corrigeren. Poets alleen als het echt nodig is, want het is belangrijk om de blanke lak zo veel mogelijk te behouden.
Wel is het belangrijk dat je alle oude wax/sealants en verontreinigingen van je lak verwijdert voordat je een sealant gebruikt. Anders zal de levensduur van de lakbescherming afnemen. Als de lak niet goed is voorbereid, hecht de laksealant niet goed. Dus als de standtijd normaliter tot 6 maanden kan duren, kan het in plaats daarvan slechts 2-3 maanden duren. En dat is zonde natuurlijk.